Pomysły artystyczne na zimowe popołudnia
Zachęcamy dzisiaj do wykonania prostego rysunku martwej natury, w zaciszu własnego domu. Martwą naturę można łatwo ułożyć na przykład z owoców, warzyw lub czegokolwiek innego, co mamy pod ręką. My tym razem, ułożyliśmy zwykłą cebulę i jako medium postanowiliśmy wykorzystać pastele twarde.
Twarde pastele różnią się od pasteli suchych ilością pigmentu i spoiwa. Twarde pastele zawierają więcej spoiwa i mniej pigmentu w porównaniu do pasteli suchych. Wpływa to jednak na twardy charakter pasteli, ale nie na jakość kolorów.
Pastele twarde są mniej kruche i mniej się łamią. Można je ostrzyć, co przydaje się szczególnie przy rysowaniu linii oraz detali. Można nakładać je warstwami i osiągnąć ciekawe efekty.
W naszym sklepie internetowym dostępne jest wiele zestawów kolorystycznych.
W pierwszej kolejności układamy kompozycję z martwej natury, zwracając jednocześnie uwagę na światło i cienie.
Będziemy także potrzebować odpowiedniego papieru do pasteli. Polecamy nasze szkicowniki i bloki, które będą stanowić idealne uzupełnienie zestawu. Następnie przygotowujemy pastele twarde, na przykład 48 kolorów. Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, aby przystąpić do rysowania!
Najpierw naszkicujemy całą kompozycję, aby uniknąć sytuacji, w której wybrane przedmioty nie zmieszczą się na papierze. Następnie staramy się odpowiednio uchwyć światło i cienie. Mieszamy różne odcienie np. żółci i brązu, aby uzyskać efekt 3D.
Zaczynamy możliwie od najjaśniejszych kolorów, a z czasem nakładamy kolejne, kontynuując przyciemnianie odpowiednich miejsc. To metoda bardzo praktyczna, zwłaszcza gdy używamy techniki trudnej do skorygowania, jaką są pastele twarde.
Oprócz odcieni żółci, ochry i brązu, odzwierciedlamy także kolory innych obiektów znajdujących się obok, dlatego wykorzystaliśmy również pastele z nieco innej grupy kolorystycznej. Na przykład użyliśmy koloru niebieskiego, zielonego lub czerwonego.
Na koniec podkreślamy najciemniejsze obszary martwej natury za pomocą ciemnobrązowego, niebieskiego i czarnego. Jednocześnie podkreślamy dodatkowo światło za pomocą bieli lub jasnoniebieskiego i żółtego.
Końcowy etap naszej pracy warto zabezpieczyć fiksatywą, szczególnie fiksatywą ART, która bardzo dobrze sprawdza się w przypadku pasteli.
Komentarze